Tokyo Gakugei University Centre for International Education

業績

論文・著書

Mercier, H., Sudo, M., Castelain, T., Stéphane, B., & Matsui, T. (2017).
Japanese preschoolers’ evaluation of circular and non-circular arguments.
European Journal of Developmental Psychology.
Mercier et al. 2017

Li, H., Oi, M., Gondo, K., & Matsui, T. (In press). How does being bilingual influence children with autism in the aspect of executive functions and social and communicative competence? Journal of Brain Science, 49.

藤野博・松井智子・東條吉邦・計野浩一郎(2017)言語的命題化は自閉スペクトラム症児の誤信念理解を促進するか?:介入実験による検証.発達心理学研究,第28巻2号.

Matsui, T., Nakamura, T, Utsumi, A., Sasaki, A.T., Koike, T., Yoshida, Y., Harada, T., Tanabe, H.C., & Sadato, N. (2016). The role of prosody and context in sarcasm comprehension: Behavioral and fMRI evidence. Neuropsychologia, 87, 74-84.
Matsui et al. 2016. Neuropsychologia

Matsui, T., Yamamoto, T., Miura, Y., McCagg, P. (2016). Young children's early sensitivity to linguistic indications of speaker certainty in their selective word learning. Lingua, 175-6, 83-96.
Matsui et al. 2016. Lingua

南島彩乃・藤野 博・松井智子・東條吉邦・計野浩一郎(2016)定型発達児とASD 児における欺きと心の理論-自分のための嘘と他人のための嘘-東学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅱ,67,235-243.

藤野博・神井享子・松井智子・東條吉邦・計野浩一郎(2016)自閉スペクトラム症児における心の理論と語彙理解およびプランニングの関係. 東学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅱ,67,223-233.

松井智子(2016) 関連性理論・実験語用論 『語用論研究法ガイドブック』  東京:ひつじ書房.

Fitenva, S. & Matsui, T. (2015) The Emergence and Development of Language across Cultures. Jensen, L.A. (ed), The Oxford Handbook of Human Development and Culture. Oxford University Press.

松井智子(2015) 多言語多文化環境で育つ幼児の言語と社会性の発達 乳幼児医学・心理学研究24(1):11-19.(招待論文)

権藤桂子・稲田素子・松井智子(2015)日英2言語環境下で育つ児童の語彙力と文法力に関する一考察.国際教育評論,12,1-17.

松井智子(2014)感情と態度の記号接地―言語を通した感情と意図の理解と伝達 『言語と身体性』 (岩波講座 コミュニケーションの認知科学 第1巻) 151-184.

Matsui, T. (2014). Children’s understanding of linguistic expressions of certainty and evidentiality. Matthews, D (ed.), Pragmatic Development: Trends in Language Acquisition Research. John Benjamins.
Matsui 2014. Pragmatic Development

藤野 博・松井智子・東條吉邦・長内博雄(2014)学齢期の高機能自閉症スペクトラム障害児における心の理論と語彙理解力.東京学芸大学紀要 総合教育科学系Ⅱ,66,311-318.

松井智子・須藤美織子. (2014). 日本における言語的マイノリティ幼児の言語と社会性の発達. コミュニケーション障害学,31(2), 90-101.

稲田素子・権藤桂子・松井智子 (2014) 多言語多文化環境における日本人保護者の言語教育に関する意識と行動―北米、シカゴ周辺地域を事例として. 国際教育評論,11,1-15.

Matsui, T. & Yamamoto, T. (2013). Developing sensitivity to the sources of information: Early use of the Japanese quotative particles tte and to in mother-child conversation. Journal of Pragmatics.59, 5-25.
Matsui & Yamamoto. 2013.

松井智子 (2013)『子どものうそ 大人の皮肉―ことばのオモテとウラがわかるには』東京:岩波書店

栁澤りょう・権藤桂子・松井智子・大井学(2013)日英2言語環境下で育つ児童の語彙発達.国際教育評論,10,19-34.

Wilson, D. & Matsui, T. (2012) Recent approaches to bridging. Wilson, D. & Sperber, D (eds), Meaning and Relevance, 187-209. Cambridge University Press.

Nakamura, T., Matsui, T., Utsumi, A., Yamazaki, M., Makita, K., Tanabe, H. C., & Sadato, N. (2012). The role of the amygdala in the process of humour appreciation. Proceedings of the 34th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, 797-802.

松井智子 (2012) メタ表象能力の発達と発話理解 『ことばを見つめて』77-94.吉村あきこ他(編).  英宝社

松井智子 (2011) 子どもの「ミス・コミュニケーション」と心の理論の発達 『ミス・コミュニケーション‐なぜ生ずるかどう防ぐか』41-64.岡本真一郎(編)ナカニシヤ出版

松井智子・山本多恵子(2011)幼児は引用助詞の意味をどのように獲得するのか 『発話と文のモダリティ-対照研究の視点から』43―63 武内道子、佐藤裕美(編)ひつじ書房

松井智子(2011) 言語研究とコミュニケーション教育-認知語用論からの提言 日本語学, vol.30-1, 25-39.東京:明治書院

Senju, A., Southgate, V., Miura, Y., Matsui, T., Hasegawa, T., Tojo, Y., Osanai, H., & Csibra, G. (2010). Absence of spontaneous action anticipation by false belief attribution in children with autism spectrum disorder. Development and Psychopathology, 22, 353-360.
Senju et al. 2010

松井智子(2010)心の理論と言語.シリーズ朝倉『言語の可能性9巻 言語と哲学・心理学』249-268 中島平三(監修)遊佐典昭(編) 朝倉書店

Matsui, T., Rakoczy, H., Miura, Y., & Tomasello, M. (2009). Understanding of speaker certainty and false-belief reasoning: A comparison of Japanese and German preschoolers. Developmental Science 12, 602-613.
Matsui et al. 2009.

Fitneva, S., & Matsui, T. (eds.) (2009). Evidentiality: A Window into Language and Cognitive Development, New Directions for Child and Adolescent Development. San Francisco: Jossey-Bass.

Matsui, T., & Fitnea, S. (2009). Knowing how we know: Evidentiality and cognitive development. In S. Fitneva & T. Matsui (eds.), 1-11.
Matsui & Fitneva. 2009.

Matsui, T., & Miura, Y. (2009). Children's understanding of certainty and evidentiality: Advantage of grammaticalized forms over lexical alternatives. In S. Fitneva & T. Matsui (eds), 63-77.
Matsui & Miura. 2009.

松井智子(2009) 知識の呪縛からの解放―言語による意図理解の発達.『ソーシャルブレインズ』217-242 開一夫・長谷川寿一(編)東京大学出版会

Matsui, T., & Miura, Y. (2008). Young children’s assessment of linguistically encoded reliability of speaker knowledge. Studies in Language Sciences (7), 139-152.

松井智子(2007) 言語理解と心の理解. 『霊長類進化の科学』256-266 京都大学霊長類研究所(編) 京都大学学術出版会

Matsui, T., Yamamoto, T., & McCagg, P. (2006). On the role of language in children’s early understanding of others as epistemic beings. Cognitive Development 21, 158-173.
Matsui et al. 2006.

Matsui, T., Miura, Y., & McCagg, P. (2006). Young children’s implicit and explicit understanding of speaker knowledge. Proceedings of the 28th Annual Cognitive Science Society, 1789-1794.
Matsui et al. 2006 CogSci

松井智子 (2006) 階層的補文構造の獲得と使用基盤モデル―森川論文へのコメント. 心理学評論, Vol.49 No.1 特集:子どもの言語獲得

Yamamoto, T., T Matsui, T., & McCagg, P. (2005). Use of the connective datte and development of theory of mind. Studies in Language Sciences(4), 83-98.

Matsui, T., Yamamoto, T., & McCagg, P. (2005). Who can you trust? A closer look at preschoolers’ developing sensitivity to epistemic expressions. Proceedings of the 29th Annual Boston University Conference on Language Development, 376-388.
Matsui et al. 2005. BUCLD 29

Matsui, T., McCagg, P., & Yamamoto, T. (2005). Little persuaders: Japanese children’s use of datte and their developing theory of mind. A. E. Tyler et al. (eds.), Language In Use, 36-49. Georgetown University Press.

Matsui, T., McCagg, P., Yamamoto, T., & Murakami, Y. (2004). Japanese preschoolers' early understanding of (un)certainty: A cultural perspective on the role of language in development of theory of mind. Proceedings of the 28th Annual Boston University Conference on Language Development, 350-362.
Matsui et al. 2004. BUCLD 28

松井智子(2004)語彙発達に見られる心の理論の発達:母と子の会話における心的状態語彙の日米比較. ICU Language Research Bulletin Vol. 17, 129-147.

松井智子(2003)関連性理論−認知語用論の射程. 人工知能学会誌,18巻5号, 592-602.

松井智子(2003)認知語用論と「心の理論」.『市河賞36年の軌跡』343-352. 財団法人語学教育研究所(編)

Matsui, T. (2002). Semantics and pragmatics of a Japanese discourse marker dakara (so/in other words): A unitary account. Journal of Pragmatics 31, 867-891.
Matsui. 2002.

Matsui, T., McCagg, P., & Yamamoto, T. (2002). What can children’s uses of the Japanese discourse connective datte tell us about their ability to read minds? ICU Language Research Bulletin Vol 17. 89-103.

Matsui, T. (2001). Experimental Pragmatics: Towards Testing Relevance-based Predictions about Anaphoric Bridging Inferences. In V. Akman, P. Bouquet, R. Thomason and R. A. Young (eds.) Modeling and Using Context, Lecture Notes in Artificial Intelligence, 248-260.
Matsui 2001

Matsui, T. (2000). Linguistic encoding and the guarantee of relevance: Japanese sentence-final particle YO. In G. Anderson and T. Fretheim (eds.), Pragmatic Markers and Propositional Attitude, 145-172. Amsterdam: John Benjamins.

Wilson, D., & Matsui, T. (2000). Approaches, recentes du pontage referentiel: verite, coherence et pertinence. In J. Moescher and M. Beguelin (eds), Reference temporelle et nominale, 7-40. Peter Lang.

Matsui, T. (1998). Pragmatic criteria for reference assignment: a relevance-theoretic account of acceptability of bridging. Pragmatics and Cognition 6, 37-87.

Matsui, T. (1998). Assessing a scenario-based account of bridging reference assignment. In Carston, R., & Uchida, S. (eds), Relevance Theory: Applications and Implications, 123-159. Amsterdam: John Benjamins.

Wilson, D., & Matsui, T. (1998). Recent approaches to bridging: Truth, coherence, relevance. UCL Working Papers in Linguistics 10, 173-200.

Matsui, T. (1994). Bridging reference and style. UCL Working Papers in Linguistics 6, 401-436.

Matsui, T. (1993). Bridging reference and notions of 'topic' and 'focus': a relevance-theoretic approach. Lingua 90/1-2, 49-68.
Matsui 1993

その他の一般出版物

松井智子(2017)子どものウソは大人への第一歩 (インタビュー)「あんふぁん」3月号  東京:サンケイリビング新聞社

松井智子(2016)気持ちを伝える言葉.『日本の学童ほいく』1月号.全国学童保育連絡協議会。

松井智子(2015)信頼と安心のコミュニケーション.『日本の学童ほいく』12月号.全国学童保育連絡協議会.

松井智子(2015)語用能力の発達『発達』141号 18-23 京都:ミネルヴァ書房

松井智子(2014)言葉のウラにある相手の考え方や感情を理解する 『児童心理』12月号 東京:金子書房

松井智子(2008)「語用論」から見たコミュニケーション教育(インタビュー) BERD No.11, 28-32. 東京:Benesse教育開発センター

松井智子 (2007) ことばが生まれる基盤とは.『科学』Vol.77、No6、70-78. 東京:岩波書店

松井智子 (2006) 人間的らしさとコミュニケーション.『ベビーサイエンス』 Vol.6.

松井智子 (2004) 語用論から見た言語の進化.『月刊言語』Vol. 33, No 6, 31-37. 東京:大修館

松井智子 (2001) 関連性理論から見たポライトネス−意図伝達性の問題につい て.『月刊言語』Vol. 30, No 12 , 52-59. 東京:大修館

松井智子 (2001) 関連性理論の広がりと認知語用論の新展開.『月刊言語』Vol. 30, No 2, .57-64. 東京:大修館

松井智子 (2000) 指示表現の解釈と関連性.『英語青年』Vol. 146, No 7, 435 -437.東京:大修館

翻訳

松井智子、岩田彩志(2013)マイケル・トマセロ著 『コミュニケーションの起源を探る』東京:勁草書房 [Michael Tomasello (2008) Origins of Human Communication. Cambridge, MA: MIT Press]

内田聖二、西山佑司、武内道子、山崎英一、松井智子(2008)ロビン・カーストン著『思考と発話』東京:研究社 [Robyn Carston (2002) Thoughts and Utterances: Pragmatics of Explicit Communication. Oxford: Blackwell]